„Ceremonia niewinności poszła na dno” – ten złowieszczy cytat ze słynnego wiersza The Second Coming irlandzkiego poety Williama Butlera Yeatsa otwiera drugi akt opery The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) Benjamina Brittena, stanowiąc poniekąd klucz do jej interpretacji. Libretto dzieła zostało oparte na pełnej niedopowiedzeń i symboli noweli Henry’ego Jamesa. Nowa guwernantka przybywa do rezydencji Bly, by objąć opieką osierocone rodzeństwo – Miles’a i Florę. Czy jednak ma szansę uchronić je przed mocą upiorów zamieszkujących domostwo? Jakie tajemnice skrywa rodzeństwo? Jaką rolę w ich historii odgrywa nieżyjący już kamerdyner Peter Quint i poprzednia nauczycielka panna Jessel?
Atmosferę grozy podkreśla genialne wykorzystanie orkiestry złożonej z zaledwie trzynastu instrumentów oraz wyrafinowana muzyczna forma utworu. Otwierający dzieło prolog pełni funkcję tematu, a następujące po nim krótkie sceny są poprzedzone jego kolejnymi wariacjami. Tytułowe dokręcanie śruby odzwierciedla także struktura harmoniczna dzieła. Wraz z rozwojem wydarzeń odbiorca zanurza się coraz głębiej w tym, co nieuniknione, a ukryte w dziele Brittena autobiograficzne aluzje pobudzają do refleksji o dojrzewaniu, sile pożądania i ludzkiej naturze.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Informujemy, że od 1 stycznia 2024 r. przestają kursować meleksy dowożące widzów do Teatru Królewskiego.
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 120 minut
Organizator: Polska Opera Królewska
Występują
GOVERNESS - ANNA WOLFINGER
FLORA - JULITA MIROSŁAWSKA
MILES - JAKUB FOLTAK
QUINT - RAFAŁ ŻUREK
GROSE - ANETA ŁUKASZEWICZ
JESSEL - ALEKSANDRA KLIMCZAK
LORD (TANCERZ) - GIEORGIJ PUCHALSKI
DZIECI
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENTKA -LILIANNA KRYCH
Realizacja
KIEROWNICTWO MUZYCZNE - LILIANNA KRYCH
REŻYSERIA, WIZUALIZACJE - KAMILA SIWIŃSKA
SCENOGRAFIA, REŻYSERIA ŚWIATŁA - AGATA SKWARCZYŃSKA
CHOREOGRAFIA, RUCH SCENICZNY - GIEORGIJ PUCHALSKI
LALEK - KATARZYNA PIETRZYKOWSKA
KONSULTACJE ANIMACJI LALEK - PIOTR MICHALCZUK
REALIZACJA ŚWIATŁA - PIOTR RUDZKI
ASYSTENT DYRYGENTKI - KAROL SZWECH
ASYSTENCI REŻYSERKI - SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENTKA SCENOGRAFKI - ANNA ROGÓŻ
INSPICJENTKI - AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH
Opinie naszych Widzów
(7)Bardzo dobre wydarzenie. Piękna gra oraz wspaniałe śpiewy arii.
st.....@gm...il.com | 3.11.2022
WSPANIAŁA OPERA
kr.....@gm...il.com | 24.10.2022
Wybitne dzieło, świetni wykonawcy.
ts.....@gm...il.com | 24.10.2022
Dokręcanie śruby (co za tytuł dla opery, równie dobry byłby Wzmacnianie niepokoju).
Premiera w Polskiej Operze Królewskiej.
Nie lubię muzyki atonalnej i nie chciałbym jej słuchać w domu ale w kombinacji z dziś opowiedzianą historią, zdarzył się prawdziwy cud, było genialnie.
Historia trochę jak z dziewiętnastowiecznego opowiadania grozy. Młodziutka Guwernantka zostaje zatrudniona do opieki nad dwojgiem rodzeństwa Florą i Milsem. Inne ważne postacie spektaklu to stara gospodyni Grose i dwa duchy: dawnego kamerdynera i poprzedniej guwernantki (są bardzo złe). Pięknie plastycznie, światło, projekcja na przezroczystych ekranach, filmowe zwielokrotnianie postaci, dużo krwawej czerwieni.
Mimo że znałem historię, wiedziałem co, kto, kiedy i z kim to skutecznie podkręcono moją śrubę emocji. Wszystko było na pograniczu prawdy, snu, fantazji. Lęki i postacie ze snu nie znikały po przebudzeniu:) rozgaszczały się z tej strony lustra i było coraz straszniej. Muzyka i śpiew potęgowały w każdej następnej scenie strach.
Teatr jak zwykle piękny w Łazienkach, w Starej Oranżerii. Sala pełna w 80%. Miałem bardzo dobre miejsca 3 rząd po środku. Słyszalność i selektywność dźwięków taka jaką lubię. Kontakt wzrokowy że śpiewakami.
Nie było owacji na stojąco ale oklaski, okrzyki i tupanie trwało uczciwe 10 minut.
Warto zobaczyć.
ad.....@he...ka.com | 23.10.2022
Wspaniała opera, zachwycająca muzyka i śpiew oraz dekoracje sceniczne, doskonale dopasowane do treści - mrocznej, tajemniczej i zagadkowej, pozwalającej na różną interpretację dzieła.
h......@up...ta.pl | 23.10.2022
Dla mnie (i nie tylko): bomba!
to.....@....pl | 23.10.2022
Jak zawsze spektakl na najwyższym poziomie muzycznym oraz inscenizacyjnym.
1p.....@gm...il.com | 23.10.2022
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii
ul. Agrykola 1, Warszawa
THE TURN OF THE SCREW / BENJAMIN BRITTEN
Warszawa, Muzeum Łazienki Królewskie
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia