Melodramat

„Melodramat” nie jest spektaklem o uzależnieniu, o opróżnianej butelce, dramacie kaca ani o samym pijącym. Nie jest to spektakl o romantycznym micie autodestrukcyjnego wrażliwca lub geniusza, któremu wolno zawsze i właściwie wszystko. Pytamy: kim jest osoba w tle? Kim jest wiecznie drugoplanowa bohaterka, czyli osoba współuzależniona? „Melodramat” to opowieść o Kubie i Krystynie, parze uwikłanej we współuzależnieniowy cykl wzlotów i upadków. Spektakl pożycza od „Pętli” Marka Hłaski osoby dramatu, jednak swoją uwagę przekierowuje na Krystynę, a także na relacje spoza damsko-męskiego stereotypu. Po sześćdziesięciu latach kontakt z prozą Hłaski i słynną adaptacją „Pętli” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa uderza archaicznością stereotypów oraz teatralną grą filmowego amanta i heroiny (w rolach Kuby i Krystyny – Gustaw Holoubek i Aleksandra Śląska). W 2023 roku żyjemy w kompletnie innym świecie, który obieramy jak cebulę z kolejnych warstw patriarchalnej władzy. Czy o miłości może opowiadać tylko standardowy melodramat, a ogień pasji podsycać dopiero trójkąt melodramatyczny, obciążony cierpieniem i trwaniem w ukryciu? Jako kobiety wyrastamy w tradycji kultu relacji romantycznej – to ona stanowić ma cel i spełnienie naszego człowieczeństwa. W wychowaniu chłopców i młodych mężczyzn często pomija się temat kompetencji emocjonalnych, niezbędnych dla budowania dojrzałego związku. Ten wzorzec powoduje, że koniec końców to jedna strona bierze na swoje barki (często nieświadomie) cały ciężar odpowiedzialności za relację i podtrzymywanie rodziny. Jednak figura wybawiciela, ratownika, kochającego bliskiego poświęcającego swoje potrzeby i pragnienia w imieniu dobra drugiej osoby, nie zna płci ani normy. Domaga się przeformułowania – tak abyśmy w pełni zobaczyli mechanizmy, którymi „rola ratownika” się rządzi. W spektaklu podążymy ścieżką myśli, przekonań i porywów figury Dobrej Żony, która niekoniecznie musi być zawsze odgrywana przez kobietę. Hłasko zaczyna swoje opowiadanie mottem: „Przy dobrej kobiecie życie nie boli”. Czy Dobra Żona będzie potrafiła znaleźć dla siebie nową definicję dobra i troski, wybić się na niezależność – nie spektakularnie, ulicznie, politycznie, ale aż – prywatnie i intymnie? *** W spektaklu używany jest dym sceniczny.

Czas trwania: 170 minut

Organizator: Teatr Powszechny (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

Realizacja

reżyseria, scenariusz – Anna Smolar wiersze – Natalia Fiedorczuk monologi i dialogi – Karolina Adamczyk, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Anna Smolar, Julian Świeżewski scenografia i kostiumy – Anna Met choreografia – Karolina Kraczkowska muzyka – Enchanted Hunters (Magdalena Gajdzica, Małgorzata Penkalla) światła – Monika Stolarska asystentka reżyserki – Marta Szlasa-Rokicka asystentka scenografki – Zofia Ratasiewicz inspicjentka – Zofia Marciniak

Opinie naszych Widzów

(5)

10/10

Idealne, wręcz bezczelnie namacalne odwzorowanie sytuacji do których dochodzi w życiu. Genialnym było ukazanie nie zachlanego pijaka, co widzi każdy lecz wewnętrznego dramatu człowieka, problemu DDA oraz współuzależnienia. Spektakl jest uzewnętrznieniem tego co niewidoczne w człowieku. Brawo! Jeśli aktorzy zastanawiali się dlaczego ten jeden siedział taki niezadowolony, to siedział bo usiadł z zachwytu, przygnieciony emocjami, które w nim obudzono.

ba.....@....pl | 26.02.2024

9/10

Wielki hołd dla polskiego kina lat 50tych. Spektakl dosyć długi lecz nie nuży. Ciekawa forma inscenizacyjna. Wspaniałe kreacje Anny Ilczuk i Andrzeja Kłaka oraz Juliana Świeżewskiego.

sz.....@gm...il.com | 2.11.2024

9/10

"Melodramat” dotyka, wprawia w dyskomfort, a także pozwala widzom przejrzeć się jak w lustrze w niejednej z licznych scen obyczajowych. Na szczęście, chwilami bierze całość w humorystyczny nawias, bo w przeciwnym razie kaliber tej opowieści byłby dla widza trudny do udźwignięcia. Całość jest prowadzona bardzo płynnie, przejrzyście i zaskakująco lekko (przy całym ciężarze opowieści); noir’owy klimat, symboliczna szaro-stalowa scenografia, świetny ruch sceniczny, a przede wszystkim wspaniały zespół aktorski Powszechnego i piękna scena finałowa sprawiły, że z dużym prawdopodobieństwem już w pierwszej połowie września obejrzałem jeden z najlepszych spektakli świeżo rozpoczętego sezonu!

ms.....@gm...il.com | 11.09.2023

5/10

Temat bardzo nośny, pomysł sceniczny ciekawy ale "położony" przez miałki, chwilami infantylny tekst Sceny taneczne zbyt długie i pretensjonalne

kb.....@gm...il.com | 5.03.2024

5/10

Nie w naszym guście

am.....@gm...il.com | 10.09.2023

Adres i dojazd

Teatr Powszechny, Scena Duża

ul. Jana Zamoyskiego 20

Melodramat

Warszawa, Teatr Powszechny

Warszawa,

Teatr Powszechny

cz., 27.02.2025

19:00

od 70 zł

dostępne miejsca

Warszawa,

Teatr Powszechny

pt., 28.02.2025

19:00

od 70 zł

dostępne miejsca

Warszawa,

Teatr Powszechny

sb., 01.03.2025

18:00

od 70 zł

dostępne miejsca

Warszawa,

Teatr Powszechny

nd., 02.03.2025

18:00

od 70 zł

dostępne miejsca

Bilety dostępne do 28.02 godz. 13:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też