“Maria De Buenos Aires” Astor Piazzolla - zdjęcie

Średnia ocena

6 oddanych głosów

6,2 / 10

“Maria De Buenos Aires” Astor Piazzolla

Ástor Piazzolla

MARIA DE BUENOS AIRES

Tango operita w dwóch aktach

Muzyka | Ástor Piazzolla

Libretto | Horacio Ferrer

Przekład | Jarosław Gugała, Katarzyna Dembicz, Paulina Bojarska

Premiera | 18 stycznia 2020 r.

Angielskie napisy!

Jeśli szukać tego najbardziej szczególnego dzieła w dorobku ojca Tango Nuevo – Ástora Piazzolli – pozycji, która w sposób jednoznaczny ugruntowałaby jego niekwestionowane miejsce w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku, to bezspornie jest nim Maria de Buenos Aires. Jedni nazywają ją operą złożoną z tang i milong, utrzymaną w głównym nurcie Tango Nuevo, inni – operetką, rozpisaną na ludzkie emocje, pasje, słabości i miłość, opartą na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria jest personifikacją Buenos Aires – miasta pięknego, ale kryjącego w sobie również mroczne, nieznane zaułki.

Tango Nuevo to muzyka, którą krytycy definiują w sposób dosyć barwny. Samego Piazzollę czynią kimś, kto tango – taniec zakazany, brudny, aż kipiący od erotyzmu – z portowych zamtuzów wyprowadził na filharmoniczne salony. Z dziełem tym mierzyli się wybitni skrzypkowie i mistrzowie bandoneonu. Sam Gidon Kremer, którego rejestracja płytowa Maria de Buenos Aires to interpretacja wzorcowa, mówił: „To muzyka ‎pełna wirtuozerii, emocji i głębi, tak typowych dla dzieł innego mistrza, Nicolo Paganiniego. Bije z niej romantyzm i determinacja, uczucia tak silne, ‎że potrafią pchnąć do zbrodni”.

***

Tekst polski, czasem wyrywkowo rzucany projekcją (w dobrym przekładzie trojga autorów), znakomicie, z własną, melodyjną intonacją podawał Marek Kaliszuk (El Duende, Narrator). Hiszpański oryginał świetnie śpiewał Mikołaj Adamczak (Pieśniarz) z pełnym zrozumieniem walorów tego języka, w którym każde słowo, jeśli artykułowane dobitnie, wydaje się znaczyć więcej, niż znaczy, i niejednokrotnie samo brzmienie przejmuje dreszczem. Równych zdolności w śpiewie dowiedli: Miłosz Gałaj (Darmozjad) i Wojtek Soko Sokolnicki (Opryszek). Razem w swej prywatnej działalności tworzą zespół TreVoci – tutaj operowali odpowiednio przyciemnianymi głosami, tak jak Gosha Kowalinska.

Małgorzata Komorowska, Dziennik Teatralny

Po przerwie na warszawskie afisze wróciła „María de Buenos Aires”, spektakl, w którym Alicja Węgorzewska stworzyła rolę nie do zapomnienia, dowód jej charyzmy, doskonałego warsztatu, perfekcjonizmu. Alicja Węgorzewska w tej roli oddaje piękno Marii, jej miłość do życia, ale też ból, smutek.

Wprost

Przedstawienie rozgrywa się nie tylko na scenie, ale także na quasi-balkonach nad widownią i pomiędzy stolikami, przy których siedzi publiczność. Mnie się to rozwiązanie bardzo podoba. Daje ono widzowi przyjemne wrażenie przebywania w środku wydarzeń. Była to też konieczność. Na maleńkiej scenie niewiele można byłoby pokazać, a specyficzne wnętrze Basenu Artystycznego wręcz samo się prosi o niekonwencjonalne spektakle.

Alina Erd-Eberdt, Segragatory

Obsada

OBSADA:

El Duende | Dariusz Niebudek

María, La Sombra de María | Alicja Węgorzewska

La Voz de un Payador / Una Voz de Ese Domingo | Hubert Stolarski

Porteño Gorrión con Sueño / Analista Primero | Andrés Martorell

Ladrón Antiguo Mayor | Paweł Strymiński

Młoda Maria | Amelia Whiskerd, Marita Kaca

Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej

Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz

Zespół Baletowy

ORKIESTRA TANGO ATTACK:

Bandoneon – Grzegorz Bożewicz

Gitary – Piotr Malicki

Fortepian – Hadrian Tabęcki

Realizacja

Reżyseria | Michał Znaniecki

Kierownictwo muzyczne | Hadrian Filip Tabęcki

Scenografia | Luigi Scoglio

Choreografia | Inga Pilchowska

Kostiumy | Magdalena Dąbrowska

Światła | Dariusz Albrycht

Projekcje | Karolina Jacewicz

Opinie naszych widzów (5)

  • 10,0/ 10

    Genialny spektakl. Polecam usiąść w środku w miejsca przy przejściu.

    pu.....@in...ia.pl / 10 października 2021

  • 9,0/ 10

    Muy bonito me gusto mucho ,musica, escenografia , coreografia y porsupuesto artistas

    pb.....@....pl / 01 października 2021

  • 7,0/ 10

    Bardziej musical niz opera.

    ka.....@gm...il.com / 08 października 2021

  • 6,0/ 10

    Dość intrygujący ale fabuła mało przekonujsca. Słabe nagłośnienie. Najważniejsza muzyka.

    An.....@on...et.pl / 09 października 2021

  • 2,0/ 10

    Nie rozumiem w najmniejszej mierze zamysłu. Agresja, przemoc, tango? Zupełny brak klimatu tanga...

    sk.....@....pl / 11 października 2021

Warszawska Opera Kameralna - Adres i dojazd

al. Solidarności 76b, 00-145 Warszawa

http://www.operakameralna.pl/

Kup bilet
× 2 osoby obecnie przeglądają tę ofertę.