“Maria De Buenos Aires” Astor Piazzolla

7.13
(8 ocen)
Ástor Piazzolla "MARIA DE BUENOS AIRES "- Tango operita w dwóch aktach Muzyka | Ástor Piazzolla Libretto | Horacio Ferrer Przekład | Jarosław Gugała, Katarzyna Dembicz, Paulina Bojarska Premiera | 18 stycznia 2020 r. Angielskie napisy! Jeśli szukać tego najbardziej szczególnego dzieła w dorobku ojca Tango Nuevo – Ástora Piazzolli – pozycji, która w sposób jednoznaczny ugruntowałaby jego niekwestionowane miejsce w poczcie największych indywidualności muzyki XX wieku, to bezspornie jest nim Maria de Buenos Aires. Jedni nazywają ją operą złożoną z tang i milong, utrzymaną w głównym nurcie Tango Nuevo, inni – operetką, rozpisaną na ludzkie emocje, pasje, słabości i miłość, opartą na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria jest personifikacją Buenos Aires – miasta pięknego, ale kryjącego w sobie również mroczne, nieznane zaułki. Tango Nuevo to muzyka, którą krytycy definiują w sposób dosyć barwny. Samego Piazzollę czynią kimś, kto tango – taniec zakazany, brudny, aż kipiący od erotyzmu – z portowych zamtuzów wyprowadził na filharmoniczne salony. Z dziełem tym mierzyli się wybitni skrzypkowie i mistrzowie bandoneonu. Sam Gidon Kremer, którego rejestracja płytowa Maria de Buenos Aires to interpretacja wzorcowa, mówił: „To muzyka ‎pełna wirtuozerii, emocji i głębi, tak typowych dla dzieł innego mistrza, Nicolo Paganiniego. Bije z niej romantyzm i determinacja, uczucia tak silne, ‎że potrafią pchnąć do zbrodni”. *** Tekst polski, czasem wyrywkowo rzucany projekcją (w dobrym przekładzie trojga autorów), znakomicie, z własną, melodyjną intonacją podawał Marek Kaliszuk (El Duende, Narrator). Hiszpański oryginał świetnie śpiewał Mikołaj Adamczak (Pieśniarz) z pełnym zrozumieniem walorów tego języka, w którym każde słowo, jeśli artykułowane dobitnie, wydaje się znaczyć więcej, niż znaczy, i niejednokrotnie samo brzmienie przejmuje dreszczem. Równych zdolności w śpiewie dowiedli: Miłosz Gałaj (Darmozjad) i Wojtek Soko Sokolnicki (Opryszek). Razem w swej prywatnej działalności tworzą zespół TreVoci – tutaj operowali odpowiednio przyciemnianymi głosami, tak jak Gosha Kowalinska. Małgorzata Komorowska, Dziennik Teatralny Po przerwie na warszawskie afisze wróciła „María de Buenos Aires”, spektakl, w którym Alicja Węgorzewska stworzyła rolę nie do zapomnienia, dowód jej charyzmy, doskonałego warsztatu, perfekcjonizmu. Alicja Węgorzewska w tej roli oddaje piękno Marii, jej miłość do życia, ale też ból, smutek. Wprost Przedstawienie rozgrywa się nie tylko na scenie, ale także na quasi-balkonach nad widownią i pomiędzy stolikami, przy których siedzi publiczność. Mnie się to rozwiązanie bardzo podoba. Daje ono widzowi przyjemne wrażenie przebywania w środku wydarzeń. Była to też konieczność. Na maleńkiej scenie niewiele można byłoby pokazać, a specyficzne wnętrze Basenu Artystycznego wręcz samo się prosi o niekonwencjonalne spektakle. Alina Erd-Eberdt, Segragatory

Występują

OBSADA: El Duende | Marek Kaliszuk María, La Sombra de María | Alicja Węgorzewska La Voz de un Payador / Una Voz de Ese Domingo | Hubert Stolarski Porteño Gorrión con Sueño / Analista Primero | Andrés Martorell Ladrón Antiguo Mayor | Paweł Strymiński Młoda Maria | Amelia Whiskerd, Marita Kaca Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej Kierownik Zespołu Wokalnego | Krzysztof Kusiel-Moroz Zespół Baletowy ORKIESTRA TANGO ATTACK: Bandoneon – Grzegorz Bożewicz Gitary – Piotr Malicki Fortepian – Hadrian Tabęcki

Realizacja

Reżyseria | Michał Znaniecki Kierownictwo muzyczne | Hadrian Filip Tabęcki Scenografia | Luigi Scoglio Choreografia | Inga Pilchowska Kostiumy | Magdalena Dąbrowska Światła | Dariusz Albrycht Projekcje | Karolina Jacewicz

Opinie naszych Widzów

(5)

10/10

Genialny spektakl. Polecam usiąść w środku w miejsca przy przejściu.

pu.....@in...ia.pl | 10.10.2021

9/10

Muy bonito me gusto mucho ,musica, escenografia , coreografia y porsupuesto artistas

pb.....@....pl | 1.10.2021

7/10

Bardziej musical niz opera.

ka.....@gm...il.com | 8.10.2021

6/10

Dość intrygujący ale fabuła mało przekonujsca. Słabe nagłośnienie. Najważniejsza muzyka.

An.....@on...et.pl | 9.10.2021

2/10

Nie rozumiem w najmniejszej mierze zamysłu. Agresja, przemoc, tango? Zupełny brak klimatu tanga...

sk.....@....pl | 11.10.2021

“Maria De Buenos Aires” Astor Piazzolla

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!