Claudio Monteverdi osiągnął niedoścignione mistrzostwo w odmalowywaniu za pomocą dźwięków literackich historii oraz stanów duszy bohaterów. Jego niezwykła elokwencja i wyrafinowana wrażliwość znajdują odzwierciedlenie w bogatej twórczości wokalno-instrumentalnej. I choć tylko nieliczne madrygały z założenia mają charakter sceniczny, to sugestywność przekazu większości jego muzycznych opowieści stała się dla artystów Polskiej Opery Królewskiej inspiracją do kreacji nowego spektaklu na kanwie wybranych utworów Mistrza. Trzy z nich pochodzą z wydanej w 1638 roku w Wenecji VIII księgi madrygałów – Madrigali guerrieri, et amorosi…, stanowiącej podsumowanie i syntezę twórczych dokonań w tym gatunku „boskiego Claudia”.
Wśród Canti guerrieri (pieśni wojennych) dominantę stanowi słynne Il combattimento di Tancredi e Clorinda, któremu Ewa Obniska nadała rangę „utworu niemającego odpowiednika nie tylko w jego [Monteverdiego] dorobku twórczym, ale i w całej literaturze muzycznej baroku”. Historia pojedynku zapisana na kartach poematu Tassa rozbrzmiewa doskonale oddanymi odgłosami bitwy oraz głębią emocji towarzyszących walce i jej tragicznemu finałowi, gdy Tankred rozpoznaje w zabitym przeciwniku ukochaną Kloryndę. Choć utwór jest esencją stylu wojennego, to i w nim kryje się wątek miłosny, będący tematem drugiej części VIII księgi z urzekającym Lamento della Ninfa czy opery-baletu Il ballo delle ingrate. W tym ostatnim utworze Monteverdi odmalowuje dźwiękami opisaną przez Rinucciniego historię Niewdzięcznic obojętnych wobec potęgi miłości.
Pozostałe kompozycje składające się na warstwę muzyczną przedstawienia, już spoza VIII księgi, niosą nie mniejszą wyrazistość emocji oddaną za pomocą oryginalnych środków technicznych i nowatorskich rozwiązań. Konsekwencja w poszukiwaniu jak najdoskonalszych dźwiękowych odpowiedników literackich treści była wszak realizacją artystycznego credo kompozytora, by „mowa (poezja) była panią harmonii, nie sługą”.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Si dolce è’l tormento SV 332
JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR
Quel sguardo sdegnosetto SV 247
DAGMARA BARNA - SOPRAN
Il combattimento di Tancredi e Clorinda SV 153
TESTO - KAROL KOZŁOWSKI
CLORINDA - MARTA BOBERSKA
TANCREDI - MICHAŁ JANICKI
Lamento della Ninfa SV 163
DAGMARA BARNA - SOPRAN
Chiome d’oro, bel thesoro SV 143
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR
Il ballo delle ingrate SV 167
VENERE - DOROTA LACHOWICZ
AMOR - IWONA LUBOWICZ
PLUTONE - DARIUSZ GÓRSKI
UNA DELL’ INGRATE - MARTA BOBERSKA
OMBRE DELL’INFERNO - JULITA MIROSŁAWSKA, JAKUB FOLTAK, SYLWESTER SMULCZYŃSKI, MICHAŁ JANICKI
QUATTRO INGRATE - DOROTA LACHOWICZ, IWONA LUBOWICZ, MARTA BOBERSKA, JULITA MIROSŁAWSKA
Damigella tutta bella SV 235
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR
Zefiro torna e di soavi accenti SV 251
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana.
🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 80 minut
Występują
JAKUB FOLTAK - KONTRATENOR
DAGMARA BARNA - SOPRAN
KAROL KOZŁOWSKI - TENOR
MARTA BOBERSKA - SOPRAN
MICHAŁ JANICKI - BARYTON
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN
IWONA LUBOWICZ - SOPRAN
DARIUSZ GÓRSKI - BAS
SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR
TANCERZE, TANCERTKI - NATALIA KIELAN, SŁAWOMIR GREŚ, MARTA ŻABKA, PATRYK GŁADYŚ, JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ, JACEK FOLTYN, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(18) Przeszkodziła mi pani, która robiła zdjęcia w czasie spektaklu, mówiła że to dla policji dokumentuje przemoc wobec kobiet a następnie wyła - skandaliczne zachowanie, szkoda że nikt z obsługi widowni nie zareagował, taka sytuacja bez względu na to, kto to jest wymaga nastychmiastowej reakcji oraz wyrzucenia takiej osoby ze spektaklu. Pani siedziała na miejscach dla VIP, obsługa widowni wie kto to był, mam nadzieję, że wobec tej osoby zostaną wyciągnięte konsekwencje.
am.....@po...ta.onet.pl | 19.02.2023
SÌ DOLCE È’L TORMENTO
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia