WORLD OF INTERIORS | Ana Borralho & João Galante | Premiera polska |Festiwal C/U - zdjęcie

Średnia ocena

1 oddany głos

9,0 / 10

WORLD OF INTERIORS | Ana Borralho & João Galante | Premiera polska |Festiwal C/U

Performans-instalacja, w którym artyści zapraszają widzów do doświadczenia „szeptanej choreografii”. Widzowie mogą wejść i wyjść w każdym momencie oraz doświadczać spektaklu w takim stopniu, na jaki mają ochotę. Mogą z bliska wsłuchiwać się w słowa, a mogą wybrać ogląd z dystansu. Teksty znanego argentyńskiego reżysera Rodrigo Garcii wypowiadane w języku angielskim przez mieszkańców Warszawy, którzy przeszli casting do tego projektu, zderzają się z polskimi i ukraińskimi tekstami autorów-choreografów: Rafała Dziemidoka i Antona Ovchinnikova. Wsłuchując się w ten szeptany wielogłos, każdy uczestnik usłyszy unikalną historię.

World of Interiors | projekt artystyczno-społeczny

Duet Borralho/Galante prawie od dekady rozmontowuje na C/U kolejne tematy tabu. Tym razem bada granicę między odbiorcą a dziełem w performansie-instalacji z udziałem mieszkańców Warszawy – pozorną pustkę wypełniają szepty, urywki dzieł literackich, ciała performerów oraz widzów.

Ana Borralho (1972) i João Galante (1968). Studiowali sztuki wizualne w ArCo (Centro de Arte e Comunicação Visual) w Lizbonie. Od 2002 roku pracują razem nad projektami, które łączą elementy performansu, tańca, instalacji, fotografii, dźwięku i wideo. Specjalizują się w spektaklach-formatach: na bazie stałej struktury tworzą nowe odsłony dzieła z lokalnymi społecznościami i amatorami. Interesują ich dychotomie ciało/umysł, emocje/uczucia, ja/inni, prywatne/publiczne, społeczne/polityczne, gender/niejednoznaczność seksualna, erotyczne imaginarium. Mieszkają i pracują w Lizbonie i Lagos, pokazują swoje prace na licznych festiwalach w Europie oraz w Emiratach Arabskich, Brazylii, USA, Japonii, Kanadzie.

Wielokrotnie współpracowali z Festiwalem Ciało/Umysł, realizując min. Atlas (2014), sexyMF (2015) czy Trigger of Happiness (2019).

Rodrigo García (1964) – hiszpańsko-argentyński pisarz, reżyser teatralny, dramaturg i scenograf. Od 1986 roku mieszka w Hiszpanii; w 1989 roku w Madrycie założył zespół La Carnicería Teatro. Współpracował m.in. z Centro Dramático Nacional (Hiszpania), Festiwalem w Awinionie i Biennale w Wenecji. W 2009 roku otrzymał nagrodę Europe Prize for New Reality Theatre. Odwołanie przez poznański Festiwal Malta pokazu jego spektaklu Golgota Picnic stał się przyczynkiem do międzynarodowej dyskusji o granicach wolności w sztuce i cenzurze.

Rafał Dziemidok (1971) – choreograf, performer, pisarz. Studiował na wydziale tańca w Bard College w Stanach Zjednoczonych, prawo na Uniwersytecie Gdańskim oraz na Wydziale Praw Człowieka na Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie. Tańczył z Dada von Bzdülöw (Gdańsk), Gdańskim Teatrem Tańca, Compagnie Yvette Bozsik (Budapeszt), współtworzył Grupę Artystyczną Koncentrat (działającą w Berlinie i Warszawie). Od 2012 mieszka i pracuje w Berlinie. Poza tworzeniem autorskich projektów pracuje w teatrze, operze, filmie, pisze teksty teatralne.

Anton Ovchinnikov (1971) – choreograf, performer, kurator, pedagog. W latach 1989-1991 służył w sowieckiej armii. Był tancerzem Hollywood Ballet w Kijowie, następnie ukończył studia magisterskie na Narodowym Uniwersytecie Kultury i Sztuki w Kijowie. Od 2008 roku jest dyrektorem artystycznym zespołu Black O!Range, a od 2010 dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu tańca Zelyonka Space UP w Kijowie. W 2015 roku współzakładał ogólnoukraińskie stowarzyszenie Contemporary Dance Platform, pełniąc do dziś funkcję prezesa instytucji. Od 2018 roku członek panelu ekspertów Ukraińskiej Fundacji Kultury.

***

Każdy uczestnik, biorący udział w Festiwalu Ciało/Umysł (C/U) organizowanym przez Fundację Ciało/Umysł w Warszawie / wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji i archiwizacji C/U, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami) W przypadku braku takiej zgody prosimy uczestnika o kontakt z Biurem Obsługi Widza C/U przed rozpoczęciem wydarzenia, w którym dobrowolnie uczestniczy.

Czas trwania: 120 minut
Źródło zdjęcia: Ana Borralho_Joao Galante_World of Interiors_ fot_Vasco Celio

Zwiastuny

Realizacja

Koncept, kierownictwo artystyczne, reżyseria światła: Ana Borralho, João Galante

Współpraca dramaturgiczna: Rafał Dziemidok

Teksty: Rodrigo Garcia (ARG/ESP), Rafał Dziemidok (PL), Anton Ovchinnikov (UA)

Tłumaczenie i współpraca dramaturgiczna: Tiago Rodrigues

Konsultacje w zakresie reżsyerii światła: Thomas Walgrave

Konsultacje artystyczne: Fernando J. Ribeiro

Kierowniczka produkcji wersji warszawskiej: Paulina Szczęsna

Produkcja: casaBranca

Koprodukcja: alkantara festival 2010, Museu Colecção Berardo, Útero – Associação Teatral / Espaço Land, CNDC – Centre National de Danse Contemporaine Angers

Premiera: 27.05.2010

Wsparcie: Atelier Real, Grande Cena, IEFP, JGM, VôArte, Centro de Reabilitação e Paralisia Cerebral Calouste Gulbenkian, TNT/Manufacture de Chaussures-Bordeaux

Podziękowania: Alexia Larrarté, Ana Margarida Carvalho, Antonia Buresi, Carlos Marquerie, Flávio Rodrigues, Helena Inverno, Lara Pires, Marie Mignot, Mateo Feijó, Nec – Núcleo de Experimentação Coreográfica, Pedro Joel, Rodrigo Garcia, Roman Perona, Rui Dâmaso, Vasco Célio, Vera Rocha, Verónica Castro, Walter Lauterer oraz wszystkich performerów i perforemek uczestniczących w projekcie na jego różnych etapach/ and to all the performers who participated on the project on it’s different stages.

Rezydencja artystyczna: Centre National de Danse Contemporaine Angers

Wsparcie pokazu w Lizbonie: Départs, Culture Programme of the European Union

Wsparcie casaBranca: República Portuguesa – Cultura /DGArtes

Projekt społeczno-artystyczny z udziałem mieszkańców Warszawy

Opinie naszych widzów (1)

  • 9,0/ 10

    Fajny koncept. Intymny, mądry. Kilkunastu performerów leżało na podłodze sceny przy przygaszonych światłach i szeptało. Widzowie przemieszczali się między nimi, czasem kucali, czasem się kładli, żeby usłyszeć, co szepczą. Każdy skorzystał tyle, ile chciał, bo można było wchodzić i wychodzić.

    or.....@gm...il.com / 16 października 2022

Fundacja Ciało/Umysł - Adres i dojazd

https://cialoumysl.pl/

Kup bilet
× 1 osoba obecnie przegląda tę ofertę.